.
اطلاعات کاربری
درباره ما
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

براکت های سرامیکی
همانطور که از نام آن پیداست از سرامیک یا پرسلن ساخته شده است و از آنجا که رنگ این براکت ها شبیه به رنگ طبیعی دندان ها است ، هنگام باز کردن دهان توسط دیگران متوجه نمی شوند و روش درمانی با براکت های سرامیکی زمان زیادی را می برد ، بنابراین باید با احتیاط عمل کرد. از خوردن غذاهای خاص که باعث از بین رفتن رنگ سرامیک می شود ، مانند قهوه ، ادویه کاری ، سیگار کشیدن یا الکل.

 

براکت های فلزی
این روش از قدیمی ترین و بهترین روش های ارتودنسی است، برای بیش از 100 سال است کاربرد دارد که در حال حاضر است معمولا از فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) ساخته شده است، شامل ترکیبی از نیکل و تیتانیوم.

پیش از این ارتودنسی فلزی بزرگتر بوده اند، و اکنون تکامل یافته اند تا موثرتر و کوچکتر شوند ، تا باعث تحریک و زخم شدن لب نشوند و همچنین می توانید از زبان و لب در مقابل ارتودنسی فلزی را با لاستیک رنگی در سیم محافظت کنید.

ماهیت بادوام این درمان ارتودنسی به این معنی است که شما می توانید حرکات پیچیده دندان را انجام دهید ، و آنها را در بسیاری از مواقع به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند.

ارتودنسی با بریس‌های سرامیکی یا همرنگ دندان(بریس های شفاف)

اگر انجام درمان ارتودنسی را در نظر گرفته باشید، ممکن است تمام انواع روش‌های ارتودنسی را بررسی کرده و در نهایت تصمیم به درمان گرفته‌اید. زمانی که یک بیمار تصمیم به انجام این روش می‌گیرد، می‌تواند روش قدیمی (بریس‌های فلزی) یا بریس‌های شفاف سرامیکی را برای دندان‌های خود انتخاب کند.

بریس‌های سرامیکی یا شفاف (که همرنگ دندان یا بی‌رنگ هستند) بهترین گزینه‌ی به منظور مرتب کردن دندانها برای زمانی هستند که اولویت بیمار زیبایی است. هنگامی که بیمار بخواهد دندان‌های خود را صاف کند و در عین حال نمی‌خواهد که ظاهر لبخند وی مخدوش شود، می‌تواند از مزایای بریس های سرامیکی بهره ببرد. رنگ بریس‌ها به خوبی پنهان هستند بطوری که بیماران در طول دوره‌ی درمان نیازی به تحمل فلز در دهان خود ندارند. ممکن است برخی معایب وجود داشته باشد اما برای آنهایی که اولویتشان زیبایی است، چشم‌پوشی کردن از این معایب آسان نیست.

ارتودنسی سرامیکی یکی از درمان های ارتودنسی به علت کاهش دیده شدن ابزار ارتودنسی در دهان باعث شده تعداد بزرگسالانی که برای درمان ارتودنسی به مطب‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته باشد.

دلیل دیگر این استقبال در ارتودنسی بزرگسالان به افزایش آگاهی جامعه و اهمیت سلامت دهان و دندان و زیبایی دندان‌ها برمی‌گردد.

که البته ارتودنسی سرامیکی و شفاف یا همرنگ دندان نیز سهم قابل‌ توجهی در علاقمند شدن بزرگسالان به ارتودنسی داشته است.

سیم کشی دندان “دهان فلزی” یا “ریل راه آهن” عباراتی بودند که عموماً برای توصیف افراد دارای براکت های فلزی در گذشته به کار برده می‌شد؛ چرا که حلقه‌های فلزی اطراف تمام دندان‌ها، از جمله دندان‌های قدامی، گذاشته می‌شد.

پیشرفت‌های اخیر در زمینه تکنیک‌های اتصال براکت به دندان این امکان را فراهم ساخته است تا براکت مستقیماً به دندان متصل شود و دهان دیگر آن ظاهر ناخوشایند فلزی را نداشته باشد.

این مدل براکت ها از جنس سرامیک (به رنگ) چینی یا کریستال (بی رنگ) هستند.

مزیت عمده این مدل براکت ها دید کم آنها در درمان ارتودنسی می باشد.

ارتودنسی سرامیکی طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، به گونه‌ای که در حال حاضر جایگزین زیباتری برای براکت های فلزی قدیمی محسوب می‌شوند.

در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر قریشی از روش های مختلف ارتودنسی جهت رفع و درمان انواع مشکلات حالات دندان از جمله ارتودنسی به براکتهای سرامیکی و شفاف برای زیبایی بیشتر در حین درمان استفاده می شود، بهترین براکت با توجه به رنگ دندان هر بیمار از میان برندهای مختلف موجود انتخاب می‌شود.

در مجموع اگر رنگ دندان بسیار روشن باشد، براکت‌های شفاف‌تر معمولاً ظاهر بهتری ایجاد می‌کند. حال آن که براکت‌های همرنگ دندان برای دندان‌های با رنگ معمول تا تیره گزینه بهتری است.

آیا دهان حساسی دارید؟
برخی از مردم ادعا می کنند که داخل لب و دهان آنها در تماس با براکت سرامیکی دچار سوزش می شود. این حساسیت ممکن است به دلیل سایز بزرگتر سرامیک نسبت به براکت فلزی باشد و یا به دلیل گوشه های تیز براکت سرامیکی باشد. درحالی که حساسیت به براکت سرامیکی بسیار نادر است ممکن است شما براکت سرامیکی را انتخاب نکنید.

چقدر نیاز به اصلاح دندان ها دارید؟ براکت های فلزی فشار بیشتری را نسبت به براکت های سرامیکی تحمل می کنند. بنابراین در اکثر موارد براکت های فلزی پیشنهاد می شود. همچنین اصلاح دندان ها با استفاده از براکت های سرامیکی زمان بیشتری نسبت به براکت فلزی می خواهد. اما هر دو براکت برای اصلاح دندان ها کاربردی است و با هر دو می توان کار اصلاح دندان ها را به پایان رساند.

معایب براکت سرامیکی

براکت سرامیکی گرانتر از براکت فلزی است.
براکت سرامیکی ممکن است باعث حساسیت لثه شود. نگین براکت سرامیکی بزرگتر از براکت فلزی است بنابراین تمیز کردن اطراف آن سخت تر است. اگر با مسواک با دقت سطوح براکت و دندان و مرز لثه را تمیز نکنید، این ممکن است باعث تورم لثه یا پسروی لثه شود.
دوام براکت سرامیکی کمی کمتر از براکت فلزی است. براکت سرامیکی دو برابر براکت فلزی شکسته یا از دندان جدا میشود. فرایند پاک کردن چسب باقیمانده از دندان ممکن است باعث صدمه دیدن مینا شود.
براکت سرامیکی کندتر از براکت فلزی دندانها را حرکت میدهد. چون براکت سرامیکی شکننده تر است، تعمیر براکت های شکسته یا تنظیم مجدد آنها، باعث ایجاد وقفه در طول درمان و در نتیجه طولانی تر شدن دوره درمان میشود.

مراقبت از براکتهای فلزی

بعد از اینکه براکت های فلزی به دندان های شما متصل شد، باید مراقبت های لازم را برای موفقیت درمان اعمال کنید. یک سری از عادت های غذایی خود را در دو سالی که تحت درمان هستید باید تغییر دهید. از خوردن گوشت ها و سبزیجات سفت و هر چیز شبیه آنها باید خودداری کنید. از جویدن هر آنچه که امکان دارد به براکت ها بچسبد خودداری کنید. خوردن چیپس، پفک و هر چیز تردی که می تواند به براکت ها آسیب بزند خودداری کنید. به جای اینکه میوه هایی مثل سیب را گاز بزنید، آنها را به تکه های کوچک تقسیم کرده و سپس میل کنید. استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن براکت های فلزی اندکی سخت است و به همین دلیل دستگاهی مخصوص طراحی شده است که به وسیله فشار آب براکت ها را تمیز می کند.

مرجع : https://laaleyebahaar.persianblog.ir/

 




:: موضوعات مرتبط: دندان پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 782
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : مهدی
ت : چهار شنبه 13 اسفند 1399
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی